Birth Announcements
 

Custom Search

  

Birth announcements were supplied to the newspapers by the family, not the Department of Vital records.

 


 

 

help fight the media
 

 

 

 

The Birth Announcements Prove Nothing
Many people on the other side of the Birther issue, and those who have drunk the Kool-Aid, point to two newspaper ads that appeared in the Honolulu Sunday Advertiser and Star-Bulletin shortly after the birth of Barack Hussein Obama II.  These ads do not come from the hospital, the Department of Vital Records, nor the Department of Health.  They are commonly phoned into the newspapers by proud grandparents.  Some believe these ads were placed by Madelyn Dunham, simply to establish the child's citizenship.

Many talking heads point to those ads as the smoking gun to prove Obama was born in Hawaii, and not just had his birth registered there, but it's important to understand that these ads prove nothing.  They are not evidence of anything except there was a birth.  They would not be admissible as evidence in a court of law.  They are not legal documents.

Obama has not produced one shred of evidence, such as witnesses or hospital records, to substantiate the information contained in these ads.  In fact, Obama and his mother's family have pointed to two different hospitals in Honolulu, as his place of birth, while his father's family points to a third hospital -- in Mombasa, Kenya.

Herein lies the problem, and demonstrates the need for Obama to release his bona fides in order to put this controversy to rest.

The two newspaper ads are part and parcel of the same birth registration fraud committed by the Dunham's.  Birth registration fraud is citizenship fraud.  Is this what Obama is hiding?

Show me the aged and yellowed copy of the actual newspaper it was printed in and give me the provenance of the paper and I might believe it.

 

Otherwise you have a copy of a microfiche that appears to be spliced.  Better yet, show the world the actual long-form birth certificate.

An Inconvenient Truth

Wolf Blitzer sounds a little ridiculous

  

   

Wolf Blitzer has the proof!  It's irrefutable!  It's the birth announcements!
 

The announcement in the "Births, Marriages, Death" section read: "Mr. and Mrs. Barack H. Obama, 6085 Kalanianaole Hwy., son, Aug. 4."

  

   

The problem is, Orland Scott and Thelma Lefforge owned and occupied the expensive house at 6085 Kalanianaole Highway.  The "Obamas" didn't live there -- ever!
     

In 1961 the Dunhams, including Stanley Ann, lived at 2277 Kamehameha Avenue...

  

   

...while Obama Sr., permanently broke and living like a hermit, lived in a room at 625 11th Avenue. 

  

   

The Lefforge family, including their 3 children under the age of seven lived at the luxury home listed on Obama’s magic birth announcements -- 6085 Kalanianaole Highway.
 

There is no evidence, other than these forged announcements, that Obama Sr. and Anna Dunham ever lived as a married couple anywhere.  None!
 

And, lo and behold! -- just 10 days after Thelma's death -- Obama's birth announcement miraculously shows up -- and guess what -- the birth announcement evicts Thelma from the home she lived in her entire adult life.
 

It is highly improbable that the Lefforges would move an African 25 year old male and his pregnant teenage girlfriend into their home.  Why would anyone want unemployed college students and a newborn baby living in their family home with their own three young children?
 

And since Mrs. Lefforge died 10 days prior to the appearance of the birth announcement that listed her address, we can’t ask her.  But we do know that the next door neighbor, Mrs. Arakaki testified that Obama, "his mama, and his papa never lived there."
 

In two different official communications, the Hawaii Department of Health indirectly acknowledged that they didn’t supply vital records lists to the newspapers in 1961.

The Discovery

How does July 22, 2008 sound as the birth announcement discovery date.  The "birth announcement" is on microfilm/fiche from the Honolulu public library microfilm of a notice placed in the Sunday Advertiser Aug. 13, 1961.  The announcement in the "Births, Marriages, Death" section read: "Mr. and Mrs. Barack H. Obama, 6085 Kalanianaole Hwy., son, Aug. 4."

 

The problem is, Orland Scott Lefforge owned and occupied the house at 6085 Kalanianaole Highway.  The "Obamas" didn't live there.

 


click for large image
then click again for really big image

          

In 1961 the Dunhams lived on Kamehameha Avenue, while Obama Sr. lived on 11th Avenue.  The Lefforge family, including their 3 children under the age of seven were residing at the luxury home listed on Obama’s newly found birth announcement -- 6085 Kalanianaole Highway.

 

I have never seen any evidence that Obama Sr. and Anna Dunham ever lived as a married couple anywhere.

 

Orland Scott Lefforge was a Professor at UH at Manoa, Dept. of Speech, before becoming an assistant to Sen. Inouye in 1967.  After that he wrote a paper about "In service Training as an Instrument of Change" (1971).  He was also an administrator in the UH Community College office, and a member of the Osher Institute.  He died July 4, 2007 at the age of 91.  His wife/companion Thelma Jones Lefforge Young died June 12, 2008.

 

And, lo and behold! -- just 10 days after Thelma's death -- Obama's birth announcement miraculously shows up -- and guess what -- the birth announcement evicts Thelma from the home she lived in her entire adult life.

 

Ten days is plenty of time to cut, typeset, & paste a new birth announcement.  From what's on the Internet, the announcements were scanned and emailed by the librarian in Hawaii to a blogger named Lori and then to the Texas Darlin' blog.

 

Unfortunately, they should have put more time into researching a safer and more practical address.  Whomever suggests that CIA is behind this has got to be joking.  No one at the agency would have been so stupid as to have chosen an address that is easily traced to a family occuping the home.  Nor would they have selected a property grossly beyond the means of the supposed occupants.  They would have safely chosen Bear-icks or the Dunham’s address.  This birth announcement was done by someone wishing to uplift the early status of their beloved leader by selecting a pricy address and not doing their homework.

 

It is highly improbable that the Lefforges would move an African 25 year old male and his pregnant teenage girlfriend into their home.  Why would anyone want unemployed college students and a newborn baby living in their family home with their own three young children?

 

And since Mrs. Lefforge died 10 days prior to the appearance of the birth announcement that listed her address, we can’t ask her.  But we do know that the next door neighbor testified that Obama, "his mama, and his papa never lived there."  What a tangled web of lies...

 

Not a shred of evidence links the Dunhams or Obamas to Kalanianaole Highway.  Kalanianaole only surfaced in connection with the Obamas in July 2008.  I don’t think a commemorative plaque on the old homestead will be nailed up anytime soon.

I wasn’t necessarily tying the date of the release of the Certificate with the June 12, 2008 date.  I was trying to see how the sudden discovery of the birth announcement coincides with the death of the legitimate owner (witness) of the home that was alleged to be the first home of Obama.

So in other words, the recent death announcement of the 1961 resident triggers the announcement, since now it is presumed to be a "safe address" to utilize as home plate.

Stanley Ann Wasn't Even In Hawaii
Stanley Ann was living in the Capital Hill section of Seattle Washington when the ads were published.

The birth announcements are dated Sunday, August 13, 1961.  Stanley Ann was living at Apartment 2 of the Villa Ria Apartments at 516 13th Avenue E on Capitol Hill, and as of August 19th, was attending classes at the University of Washington. 
Birth Announcements Investigated
Penbrook Johannson says that in August, 1961, two announcements allegedly showing a "native" birth for Barack Obama were published in Hawaii’s two primary newspapers, the Sunday Advertiser and the Honolulu Star.  For more than three years since Obama engaged his unvetted candidacy for the presidency, many of his supporters have mistakenly lauded these blurbish announcements as the "holy grail" of proof that he was born in the state of Hawaii.

However, a detailed investigation of the history and procedures used by Hawaii’s municipal health department, and its relationship with the newspapers, shows that not only was it a matter of official policy that Obama’s birth would have been announced in the paper regardless of where he was born, the information used to publish the announcements is not even confirmed through any eye-witness medical authority or hospital in the state.

Also, in 1961, the two newspapers shared the same address and facility which means they received only one copy of the same vital records information from the Department of Health.  Therefore, the format and content of information used in public announcements were published identically by both papers, including any mistakes, omissions, order or context, and no investigation was carried out by the editors to determine if the information provided by the DOH was actually accurate.  The two newspapers have long since merged into one organization.

Now, however, collaborative information from the archive of the U.S. Department of Health’s 1961 Report on Vital Statistics of the U.S – Volume 1: Natality, and Hawaii’s Administrative rules governing the creation of vital records finally reveals the truth about how these announcements were published and why they are mistakenly used by pundits to promote a misguided message about Obama's natal history.

The Daily Pen’s, Dan Crosby, engaged a two month long research project on location in Hawaii, to, once and for all, close the door on questions about the facts and bring the long-due invalidation of the authority of these fallow Hawaiian birth announcements, in quaint newspapers, to support Obama's eligibility to be president.

Here's a taste:
    

"Did anyone notice the announcements are not in any alphabetic order, or in order of birth date?  This is because, in 1961, birth registration numbers were issued based on the location of the local Vital Records office in which the registration was recorded.  The hospital does not assign these numbers, the DoH does.  It appears that Obama’s birth was registered in an office not used by any of the birth registrations offices who received birth certification from either Kapi-olani Medical Center, or Queens Medical Center which use two local offices near those facilities," said Crosby.

He continued, "It appears Obama’s birth was registered with the satellite office near his grandparent’s home some distance from the offices nearest to and most used by the hospitals.  This particular office was commonly used by indigenous people of Hawaii wanting to record births of children outside of the city.  This is why the U.S. Department of Health created the Certificate of Live Birth template in 1959 with a check box indicating whether or not the child was born in the city limits and if the residence of the mother was a farm or not.  It appears Obama’s birth at least did not occur in the city of Honolulu and, at most, did not even occur in the state of Hawaii."

    
This is good stuff -- continue reading here . . .
Not From The State
The newspaper announcements did not come from the Hawaii Department of Health (HDOH) in 1961.  The HDOH knows that and though they’ve implied otherwise in their public statements, in two different official communications they’ve indirectly acknowledged that they didn’t supply vital records lists to the newspapers in 1961.

Just like the forged COLB which they appeared to support publicly, but their official communications to private individuals revealed that the online COLB’s were forged -- something the HDOH officials have known all along.

And, the treachery at the HDOH goes even deeper than that.
The Walks
So you knew Madelyn and Stanley when they were living in the home at 2277 Kamehameha Ave., which according to Jr’s own words was the first home they lived in when they moved to HI?  I refer to pg 39 of his book when he writes about his father’s visit in 1971 when they took walking tours. "We took short walks past the private landmarks of a family, ... where they showed me my grandparents’ first house in Hawaii, before the one on University Ave. (2234 University Ave.) a house I had never known..." Following what we know about Sr (that he was recuperating from one of his many car accidents, this one in which he had injured his leg which meant he was using a cane), there is no way he and Jr could have walked the 14 mile return trip to a home (the address listed in the birth announcement at 6085 Kalanianaole Hwy located 7 plus miles from UH)we know wasn’t associated with the family. We know that the house at Kamehameha Ave was within walking distance of the apt at S. Beretania St.
The Microfilm
In Hawaii, WND was able to locate at the Honolulu public library microfilm of a notice placed in the Sunday Advertiser Aug. 13, 1961.  The announcement in the "Births, Marriages, Death" section read: "Mr. and Mrs. Barack H. Obama, 6085 Kalanianaole Hwy., son, Aug. 4."

Arakaki told Baro’s investigators that Obama, his 'mama,' and his 'papa' never lived there.  Arakaki told investigators that she had no recollection of Obama being born or of the family living next door having a black child born to a white mother.

Baro sent a team of investigators to Honolulu to explore records regarding current residents of Kalanianaole Highway and to track down residents back to 1961.

Baro’s investigators were unable to locate any current or past resident of Kalanianaole Highway who could recall Obama or his family living at the address listed in the Sunday Advertiser announcement.

Baro also sent investigators to the newspaper offices to examine files, but the Advertiser could not confirm who actually placed the ad.

According to Baro’s affidavit, Beatrice Arakaki affirmed she was a neighbor of the address listed.  She has lived at her current residence of 6075 Kalanianaole Highway from before 1961 to the present. 

Moreover, Arakaki said she believed that when Obama lived with the Dunhams, his grandparents, the family address was in Waikiki, not on Kalanianaole Highway.

Baro was able to determine the previous owners of the residence at 6085 Kalanianaole Highway -- the alleged address of Obama’s parents when he was born -- were Orland S. and Thelma S. (Young) Lefforge, both of whom are deceased.

That’s the first mention of microfilm for which I can quote a source.

Does anyone recall the story told by the woman who went to the library and asked an attendant to see the microfilm, and when she told the attendant what she was looking for, the attendant replied that she happened to have it in her folder, someone else wanted that a few days ago, and she just happen to have a copy?
Where Did They Come From
As I've said before, a telephone call by Madelyn Dunham to both of these newspapers, or a personal appearance at them, was all that would have needed to get these birth announcements published in 1961.

However, there is also a better than even probability that the original microfilm was replaced with microfilm taken of a forged newspaper printout.  I don't think that the microfilm was spliced because the type and typesetting is also off. I've explored all sides of the birth announcement debate, and my conclusion still comes down to "Big Woof!!!""

THAT being said, however, the sudden "revelation" of this birth announcement, after questions about the authenticity of Obama's COLB had been raised, and one which has a false address, coupled with the fact that no birth announcement for the Nordyke twins appears anywhere in either paper, is enough to warrant its own investigation.

Anyone who insists that these birth announcements could ONLY have come directly from Vital Records and nowhere else is either ignorant of the ways things are actually done, or is deliberately lying.

I spoke with the editors of both papers. I spoke with the Head of Vital Records.  All of them confirmed that family members were ALWAYS permitted to submit birth announcements directly to the newspaper, and that they were NEVER crosschecked with official Vital Records.

The reason is, "Why?"  There is absolutely no need to verify them. A birth announcement is not a legal document and cannot be used in any probative way.  It is a total nonissue in comparison to fabricating a government-issued birth certificate.  You can go to jail for doing that, but there’s no penalty for placing a false birth announcement.  It is not a case of false advertising.  It is not identity theft.  But, even a child can see the connection between the less-than-authentic COLB and this less-than-authentic birth announcement.
The Owners
The birth announcements appeared in "The Honolulu Advertiser" on Sunday, August 13,1961 and in "The Star Bulletin" on Wednesday, August 16, 1961. The problem with the announcement is the address which was used. The home at that address was owned by Orland Scott and Thelma Lefforge Young.

When the two copies of papers were posted people began to say that the address used was the home of the Dunhams, or that it was where Obama Sr had lived. The truth is that the home was owned by Orland Scott and Thelma Jones Lefforge Young. He was a professor at the Speech Department at UH at Manoa, but at this time we do not know when he returned to teach there. He had taught there in the late 40’s, and was also coach of the debating team, before he went to UW at Madison to work on his Phd. He received his Phd in Speech from UW at Madison in 1953 but UH at Manoa has not responded to an email asking when he returned to teach there. He had left UH at Manoa by 1967 when he was in Washington, D.C. as an assistant to Sen Inouye.

Even if Orland and Thelma Lefforge had rented the home out it is in an exremely expensive area, the most expensive zip code in all of Hawaii. That particular area which is listed in the birth announcement is the richest area and zip code for all of HI especially within walking distance of the ocean. The area was too rich for two "starving University students", especially when Obama Sr already had a small single story home located at 625 11th Ave in the St Louis Heights area of HI, less than 1/2 a mile from the University. The Dunhams at the time lived at 2277 Kamehameha Ave. also less than 1/2 mile from the University. Also the address used in the birth announcements was located more than 7 miles from the University which is considered a great distance on the island of Oahu.

The back yard neighbor to that address has lived there since before 1961 and stated the Obamas never lived there!

Thelma died in 2008, Orland died in 2007.
Oops!
Senior remained in the "small, single story home at 625 11th Ave." until he left Hawaii on June 22,1962, after graduation.  Also remember that Ann was back in WA state before the end of August 1961 and remained there until early 1963.  When "The Honolulu Advertiser" published the houses story they printed that the home was the first home for the Dunhams when they moved to HI and even that was wrong!  The next door neighbor has stated that neither the Obamas nor the Dunhams ever lived there, we have a Freeper who lived down the street from the Dunhams in 1960-61 when they lived at the home at 2277 Kamehameha Ave., we have Obama’s own words testifying that his grandparents’ first home in Hawaii was on Kamehameha Ave., and the paper had previously identified the home on Kamehameha Ave. as the first home they lived in on the island.  When they started the housing story they simply "ran" with the address on the birth announcement and TOLD the present owner her address was Obama’s first home after his birth. Her response to them was "I didn’t know."  The paper failed to properly investigate and went with an assumption which is illustrated in how the story reads, full of speculation and innuendo!
The Cabin
Chief Engineer reports that the only item outside of the main house is the tiny 420 sq ft "cabin" on the property.  Speculation is that the two daughters used the "cabin" as their very own "playhouse."  Orland and Thelma’s oldest daughter would have been six in 1961. 

The property itself is assessed at between $685,000 and $750,000 depending on which assessment you look at.  The area is known as the most expensive real estate on the island of Oahu and definitely beyond the financial reach of a mortgage administrator at Bankoh and her furniture salesman husband (the reason it is expensive is because of its location within walking distance of the ocean).  The address given for Senior is where the majority of housing is located for workers in the service industry (625 11th Ave. in the St Louis Heights area, before moving to that home he lived at the Atherton Y.M.C.A.).  Something interesting with that is we know the small single story home he lived in while going to UH was torn down sometime between June 1962 and December 1971, when he visited, and yet no new structure was built there until 1990.  During the 1970’s that area experienced a building boom to house all the service industry workers so the question is: why was that particular lot not developed?
Key Addresses
The house was built in the 1940’s so it was an existing home in 1961.  From a Freeper who lived on Oahu at the time I discovered that the area would have been considered a very long way from the University and also an extremely expensive area.  I also did some research and discovered that the area in that particular zip code is the most expensive in all of Hawaii.  Knowing the addresses of the major players in this drama I went to Google maps and punched all of the addresses in according to their proximity to the University.
    

•  The Atherton Y.M.C.A. is across from University of Hawaii at Manoa
•  625 11th St. is less than a mile from University of Hawaii
•  2277 Kamehameha Ave. is less than a mile from University of Hawaii
•  2234 University Ave. is less than a mile from University of Hawaii
•  6085 Kalanianaole Hwy is more than 7 miles from University of Hawaii

    
7 miles is considered a great distance in HI but wouldn’t be for a young growing family.

The first two addresses were associated with Senior and the second two are associated with the Dunhams

The last address is the birth announcement address, definitely a home too highly priced for a couple of struggling University students or a mortgage administrator and her furniture salesman but not for a University Professor with a Phd.
Birth Announcements -- So What?
Jerome Corsi says, contrary to the claims of critics of citizens who demand Barack Obama produce evidence of his presidential eligibility, newspaper birth announcements in Hawaiian newspapers in 1961 did not necessarily indicate a baby was born in the state.

Birth announcements offer no proof of citizenship, because they might reflect nothing more than information a family filed with the Hawaii Department of Health to obtain a state Certificate of Live Birth for a baby born outside Hawaii.  Any parent presumably would see the benefit of securing American citizenship for their child.

Further, the information in the two newspapers would be identical not only because the papers drew from the same source but because they had an agreement to share classified advertising.

WorldNetDaily discovered the following in previous discussions with the two Honolulu newspapers:
    

•  Neither newspaper had an editor to vet birth announcements;

•  Neither newspaper independently checked the truthfulness or accuracy of birth announcement information derived from Hawaii Department of Health vital statistics records;

•  Both newspapers merely published birth announcements, as received, from information published in Hawaii's Department of Health vital statistics announcements.

•  Hawaiian hospitals did not report to newspapers any birth information;

•  Hawaiian Certificates of Live Birth do not typically list the hospital of birth or attending physician;

•  Errors and misstatements in birth announcements published in the two Hawaiian newspapers have been documented, stemming from incorrect information recorded by the Hawaiian Department of Health.

    
The Advertiser and Star-Bulletin began collaborating on reporting birth announcements in 1961. On June 1, 1962, they signed a Formal Letter of Agreement to create the Hawaiian News Agency to jointly publish both papers, an agreement that remains in place even today.

A comparison of the Obama birth announcement in the two newspapers shows they are identical in every detail, including the order of other announcements preceding and following the Obama listing.
 

©  Copyright  Beckwith  2010
All right reserved